keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Sisustusfilosofiaa ja muita höpötyksiä

muotopuolia
Sisustusfilosofia kuulostaa hienolta, vakavalta ja jopa hieman suuremmalta asialta, kuin se onkaan. En ole varma onko mietteistäni vielä filosofiaksi, mutta pohdinnan arvoista tämä sisustaminen kuitenkin on. Olen viime aikoina tarkastellut mikä ohjaa omaa makuani ja valintojani sisustuksessa. Huomaan suhtautuvani melko intohimoisesti sisustamiseen ja omaan kotiin ylipäätään. Olettekin varmaan huomanneet, että usein teksteissäni toistuvat voimakkaat sanat, kuten mania, vimma ja kuume. Olen huomannut, että sisustamisessa pätee aivan samat lait, kuin muussakin elämässä. Innostun todella helposti uusista asioista ja ryntään päätä pahkaa toteuttamaan. Minulla ei juurikaan ole malttia jäädä odottelemaan, kun saan jonkun idean. Alan vähintäänkin suunnittelemaan tai piirtämään ideaani konkreettiseksi. Tästä syystä voinkin käyttää juuri näitä vimmoja ja manioita kuvaamaan viimeisimpiä innostuksen kohteita. 

Olen myös hyvin tarkka siitä, mitä kotiin ostan. Otetaan esimerkiksi olohuoneen matto. Olen etsinyt sitä täydellistä mattoa yli vuoden ja muutama ehdokas on jo päässytkin melko pitkälle valinnassa. En siltikään ole ostanut yhtään, koska mikään niistä ei ole ollut se juuri oikea. Sen oikean etsiminen kuvaakin hyvin minua ja sisustamista. Olen mieluummin ilman, kuin tyydyn johonkin tilapäisratkaisuun. Mikäli sitä oikeaa ei ala löytyä, niin pyrin tekemään itse tai muuten soveltamalla löytämään ongelmaan ratkaisun. Mikään ei ole niin palkitsevaa, kuin löytää ratkaisu sisustuspulmaan omasta kotoa. 

Sisustaminen on tavallaan helppoa, kun luottaa niihin oikeisiin. Intuitio on mielestäni sisustajan tärkein kumppani. Kohtaamisissa täytyy olla kipinää ja esineen tulee tehdä sinuun vaikutus heti ensimmäisellä silmäyksellä. En ole koskaan ollut sellainen ostaja, joka pyörittelee tuotetta käsissään ja jättää sen hautumaan kauppakierroksen ajaksi. Olen sitä mieltä, että jos tuote täytyy jättää hautumaan niin silloin se ei ole oikea sinulle. Luonnollisestikin välillä täytyy ihan budjetinkin kartuttamiseksi jäädä pohtimaan jotain hankintaa ja kerätä pesämunaa ostosta varten. Mutta mikäli et ole aivan varma siitä, kolahtaako tämä tuote sinuun, niin on parempi jättää se kauppaan.

Hankintojani ohjaavat myös arvot. Arvostan suuresti kotimaisuutta, laatua ja hyvää muotoilua. Onnekseni nämä kulkevat usein käsi kädessä. Pidän siitä, että tuotteilla on takanaan tarina ja pystyn jäljittämään tuotteen valmistajan ja suunnittelijan. Hankin mielelläni designia ja kaapeistani löytyykin  design-klassikoita niin astioiden, vaatteiden, kuin kalusteidenkin muodossa. Designissa tärkeintä on kauniin ulkokuoren lisäksi toimivuus. En voi sietää huonosti toimivia tuotteita. Käytettävyys on tärkein tekijä, joka muotoilijan tulee ottaa huomioon. Olipa kyseessä tuotemuotoilu tai kodin sisustaminen, niin huonosti toimivaa kokonaisuutta ei pelasta kaunis pakettikaan.

Kuvassa on tällä erää tuotteita, joihin olen ihastunut päätä pahkaa tai, jotka ovat muutoin päätyneet minulle merkityksellisesti. Puinen leikkuulauta on paikallista käsityötä, Marimekon sokerikko on häälahja ja vanha vaasi on mummon perintöä. Mukana on myös yksi kaunotar, jonka hankintaa poikkeuksellisesti mietin yön yli. Musta pullo kuitenkin odotti minua kirpparin hyllyssä seuraavaan päivään. Se oli sisustuskohtalo.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...